Fashion in de Metaverse
De meest duurzame mode is digitale mode. Zo lijkt het, maar de metaverse fashion is niet zo milieuvriendelijk als het misschien lijkt. Het creëren en onderhouden van een metaverse fashion world is energie slurpend zeker als NFT’s (non fungible tokens) worden ingezet. De koolstofvoetafdruk van NFT’s is dan ook aanzienlijk. Kortom: de technologie voor digitale mode is vol beloften, maar ook vol paradoxen.
Je ziet de aandacht voor digitale mode de laatste jaren steeds meer in de maatschappij verschijnen. Zeker jongeren ontlenen een deel van hun identiteit aan hoe ze zich online presenteren. Populair zijn bijvoorbeeld de skins van de Fortnite game. Allerlei modehuizen en ontwerpers ontwikkelen initiatieven die inspelen op digitale mode. Vaak in combinatie met een game, zoals bijvoorbeeld ‘Louis the game’ van Louis Vuiton. Ook H&M heeft begin 2022 een eerste ‘winkel’ geopend in de metaverse, een digitaal platform dat draait om augmented reality (AR) en virtual reality (VR).
Er zijn nu 3 vormen van digitale mode in ontwikkeling:
- Phygital mode: digitale mode om fysieke kleding te ontwerpen, showen en verkopen.
- Fysiek en digtaal gecombineerd. Digitale kleding die kan worden gedragen in VR/augmented reality.
- Volledig digitaal – direct naar avatar The Fabrikant Studio.
House of Sustainable Fashion & Design organiseert een seminar met experts van diverse pluimage om dit onderwerp verder uit te diepen en bij voorkeur ook tot een initiatief te komen. Het seminar wordt geflankeerd/opgevolgd door een event voor een groter publiek.
Is dit toekomstbeeld van fashion in the metaverse reëel en zo ja (1) op welke termijn, (2) voor wie, (3) hoe en (4) wat zijn de positieve en negatieve consequenties?